טיפים חשובים באיטום - תזמון מומלץ ושיטות לאיטום

 
 
איטום הוא פעמים רבות נושא מורכב, שיש בו חשיבות רבה לפרטים הקטנים ולעבודה מקצועית. כך במיוחד כאשר מדובר בגגות. זאת, מאחר שהם חשופים במידה רבה כל כך לרטיבות (בחורף) ובכלל לאיתני הטבע (כל השנה) שפוגעים באמצעי האיטום. אלה כמה טיפים מסייעים, בנוגע לשני היבטים מרכזיים באיטום איכותי: התזמון והשיטות.
 

טיפים חשובים

 
בכל נושא מקצועי, כמו גם באיטום גגות, יש אינספור טיפים. החוכמה היא, להתמקד באותם טיפים שהם שימושיים במיוחד עבורכם.
הנה כמה דוגמאות לטיפים כאלה, שיסייעו למי שאיננו מומחה איטום.
ראשית, כדאי ללמוד מעט בעצמכם מראש, על האיטום שאפשרי ומתאים בנסיבות שלכם. זאת, בכדי שתבינו טוב יותר את המונחים בהם משתמשים בעלי המקצוע שאיתם תדברו לשם ביצוע העבודה. כך גם תדעו להשוות בין הצעותיהם טוב יותר ולבחור את המתאימה ביותר.
טיפ נוסף, הוא לשים לב לאפשרויות השונות שזמינות פעמים רבות, בכל שלב של העבודה. לדוגמא - יריעות בידוד מגיעות בעוביים שונים - נקודה משמעותית שכדאי לקחת חלק בהחלטה לגביה. כאשר תהיו מודעים לה ולנקודות נוספות דוגמתה, גם תבינו יותר טוב על מה בדיוק אתם משלמים.
עוד טיפ חשוב, הוא לוודא שאתם מקבלים מהקבלן הצעת מחיר מפורטת, כולל התייחסות לחומרים, לעבודה ולאחריות.
 

החשיבות והתזמון המומלץ לעבודת איטום מושלמת

 
איטום גגות הוא סוג עבודה, שבו פגם בודד עשוי לקלקל הכול. די בנקודת חדירת מים בודדת, בכדי שהמים יחלחלו הלאה ויתפשטו לכיוונים בלתי צפויים. לכן, השאיפה היא בעצם לעבודת איטום מושלמת. מבחינת תזמון, יש כמה שיקולים שמסייעים בכך. כמובן, מתאים יותר לבצע עבודות כאלה כאשר מזג האוויר אינו חורפי. גם רצוי לעשות זאת מראש, לפני עונת הגשמים. אם מדובר על איטום בעקבות חדירת רטיבות, חיוני לוודא שהוא מבוצע רק לאחר תיקון מלא של מקור הרטיבות. יש לאבחן אותו, לתקן היטב ולבסוף לבדוק ולאמת, שמקור הרטיבות אכן סולק או תוקן. כמו כן, חיוני לבצע הכנות שונות לפני עבודות איטום. פעמים רבות, הכנות אלה משפיעות באופן ניכר, על איכות הבידוד ועמידותו לאורך זמן. למשל, הסרת בידוד קודם שהתיישן וגם (אולי) שאיננו מסוג שמתחבר היטב, לחומר הבידוד החדש.
 

שיטות האיטום השונות והתאמתן לבעיה הספציפית - טיפים

 
בידוד באמצעות כיסוי ביריעות, הוא פתרון נפוץ מאוד. ידוע במיוחד השימוש ב"יריעות ביטומניות". זה הוא פתרון לטווח ארוך, לצורך כללי באיטום הגג. ישנם מצבים, שבהם הגג עמוס בחפצים שונים, כולל חפצים מקובעים גדולים דוגמת קולטי שמש ודודי שמש.
במצבים אלה, יריעות הבידוד מתאימות פחות, אלא אם מסירים לפני העבודה את כל הציוד מסוג זה מהגג. אלטרנטיבה לכך, שתתאים לשימוש סביב חפצים מסוג זה, יכולה להיות איטום באמצעות חומרי בידוד נוזליים. אם מדובר במצב שבו הבידוד נוטה להישחק עם השנים בקצב מהיר במיוחד, ייתכן שנעשתה במקור עבודת איטום לא טובה מספיק. זפת למשל, אמורה להיות מיושמת למעשה כשלוש שכבות: שכבת זפת, שכבת פיברגלס מחזקת ועוד שכבת זפת. פתרון לכך, עשוי להיות גם שימוש בחומרי איטום חזקים במיוחד, כמו חומר איטום פוליאוריטני.

שיטות איטום שונות מתבססות עם חומרים שונים ולא כל חומר מתאים לכל מצב. לדוגמה: אם דרוש פתרון איטום למצב שבו מצטברות שלוליות לאורך זמן, לא יתאים לכך שימוש בחומר איטום אקרילי. אם דרושה גמישות במסגרת פתרון האיטום, "מסטיק פוליאוריטני" הוא חומר גמיש במיוחד שעשוי להתאים. בכל מקרה, חומר האיטום צריך להתאים היטב למשטח שאליו הוא יחובר, כולל התאמה לשכבת האיטום הישנה (אם היא לא תוסר). גם אופן השימוש בחומר משמעותי כמובן. למשל, אם מדובר על צורך באיטום בשטח קטן יחסית, נקודתי, עשוי להתאים איטום בהתזה.
 

שאלות שכדאי לשאול את קבלן האיטום

 
ניתן ללמוד הרבה, מהאינטראקציה הראשונה שלכם עם קבלני איטום שונים. בכדי לבחור מהם את הקבלן שאיתו תעבדו לבסוף, כדאי להכין מראש כמה שאלות שתשאלו את כולם. בין השאר, כדאי לוודא שמקבלים תעודת אחריות על העבודה. זו היא נקודה שרצוי שלא להתפשר עליה ובכך, היא מהווה גם אמצעי סינון מהיר. לכן כדאי לשאול זאת עוד בתחילת השיחה. בררו עם הקבלן היכן הוא הוכשר לעבודה זו?

לדוגמא - בקורס "אוטם מורשה" של מכון התקנים. שאלו אותו מה ניסיונו? כמה שנים הוא במקצוע? חשוב מאוד, אחרי שהסברתם מה דרוש לכם, לשאול על מגוון הפתרונות האפשריים. סביר שבעל מקצוע ימליץ מייד על פתרון אחד ספציפי או על שניים לכל היותר. חשוב להבין אם ההמלצה היא מאחר שזה באמת הפתרון המתאים ביותר או מאחר שזה הפתרון שמשתלם לו ביותר או שהוא לא מתמצא בשיטות אחרות.

כאשר בעל מקצוע יודע להסביר שיטות שונות בהרחבה ואת הסיבות לכך שהוא לא ממליץ עליהן, זה הוא סימן טוב. אם מדברים עם כמה בעלי מקצוע, כדאי לשאול לגבי אבחון התקלה. אז תוכלו לבחון את ההבדלים בין האבחונים ואולי להפיק מהם תובנות שימושיות. בקשו מהקבלן להגיע ולראות את הגג לפני מתן הצעת מחיר והיזהרו מקבלן שמסרב או טוען שאין בכך צורך. בהמשך, כשהוא יגיע למקום לשם ביצוע העבודה, הוא עשוי להפתיע אתכם עם דרישות לתשלום נוסף, על דברים ש"רק עכשיו הוא רואה".

באדיבות אתר טוב תודה